Solo – En kuglebane med et loop

Kuglebanelege skaber gode muligheder for, at barnet kan udforske og skabe erfaringer sammen med den voksne. Vi laver en hurtig rammesætning, som sætter barnet hurtigt i gang med at bygge kuglebanen. Undervejs kan vi sagtens justere aktiviteten med nye challenges og benspænd i takt, med at legen udvikler sig.
Indledende challenge

Vi bygger en kuglebane med et loop.

Solo – Byg en kuglebane Vi skaber en rammefortælling, som sætter barnet hurtigt i gang med at bygge kuglebanen, så det kan få lov til at udforske og afprøve materialerne.

Fremgangsmåde

Rammesætning

Rammefortælling

Vi skaber en rammefortælling, som sætter barnet hurtigt i gang med at bygge kuglebanen, så det kan få lov til at udforske og afprøve materialerne.

Vi kan fx sige: “I dag skal vi prøve at bygge en kuglebane med et loop. Vi bestemmer helt selv, hvordan loopet skal se ud, eller hvor det skal være i banen. Tror du, at vi kan få kuglen til at køre igennem loopet flere gange?”

Tid

Legeaktiviteten kan tilpasses rammen af én lektion og varieres alt efter den tid, der er til rådighed og barnets dagsform.

Materialer

Vi kan bruge alle materialer, som vi stiller til rådighed til at bygge kuglebanen, fx træskinner, flamingo, pap, sugerør, toiletruller, gummirør, tape, bamser osv. Vi sørger for at have materialer der kan bruges til at lave loops, fx skumrør eller pap.

Undervejs i legesessionen støder barnet på udfordringer og succeser, hvor vi kan stoppe op og hjælpe med at få øje på det, der er svært, eller det, der går godt. Det kan vi gøre på flere måder:

Refleksionsrutiner

Når vi får mulighed for at reflektere sammen med barnet over hvilke udfordringer eller opdagelser, der opstår undervejs, kan vi bruge en eller flere refleksionsrutiner. Det kan fx være en læringsfigur med en social strategi, som vi øver os på, en emoji, der beskriver den følelse, vi har lige nu, eller en rating af, hvor godt vi synes, det går med at bygge. På den måde kan en refleksionsrutine hjælpe med at vise og sætte ord på de oplevelser, som barnet får undervejs i legesessionen.

Faciliterende spørgsmål

Vi kan stille faciliterende spørgsmål undervejs til barnet, som de naturligt dukker op i byggeprocessen. På den måde faciliterer vi legesessionen, så vi fortsætte legen og samtidig lære noget af den. Fx:

  • Jeg kan se, at du er gået i stå med at bygge. Gad vide, hvordan vi kan fortsætte banen?
  • Hov, du er vidst stødt på en udfordring. Skal vi prøve at løse den sammen?
  • Prøv at lægge mærke til, hvad du gør lige nu. Du bruger dine ord til at forklare. Er det mon en samarbejdsstrategi?

En ny challenge

Vi vurderer, hvorvidt barnet finder det motiverende og meningsfuldt med en ny challenge undervejs i legesessionen. Måske er legen ved at blive kedelig, og så kan det give mening med en ny challenge.

Nedenstående liste findes inspiration til andre challenges. Listen indeholder challenges, som kan være gode at indføre undervejs eller starte ud med i en ny leg.

Tell and Show

Afslutningsvist i legesessionen giver vi en Tell and Show af vores kuglebane, så vi får mulighed for at dele vores erfaringer, refleksioner og følelser om byggeprocessen:

1. Den usynlige kugle

Først fortæller vi om vores kuglebane og processen med at bygge den. Vi viser med vores finger som en “usynlig kugle”, hvordan banen forløber.

2. Refleksion over processen

Vi kan undervejs i fortællingen bruge refleksionsrutiner og reflekterende spørgsmål til at understøtte de opdagelser, der er blevet gjort. F.eks.:

  • Hvad gik godt? Hvad var svært?
  • Hvordan kan vi få kuglen til at trille sikkert ned ad banen?
  • Er der noget, du har lært og kan tage med næste gang, vi skal bygge en kuglebane?

3. Vi prøver banen af

Til sidst får vi tre forsøg til at få kuglen igennem banen. Måske lykkes det ikke hver gang, men det kan vi også lære noget af. En kuglebane er ikke altid helt stabil.

Demonstration af kuglebaner med skinner og pegboards
Materialeinspiration
Print aktivitet