Indikatorer for legende læring

Indikatorer for legende læring giver os et fælles sprog til at snakke om og få en fælles forståelse af legende læringsmiljøer.

Indikatorerne er forskellige fra skole til skole, fordi kulturen på det enkelte sted afgør, hvordan vi skaber vores læringsmiljø. Indikatortræet til højre er fx udviklet sammen med Langagerskolen til at beskrive deres forståelse af et legende læringsmiljø.

Indikatorerne består ofte af tre overordnede begreber, som til sammen karakteriserer legende læring, fx ejerskab, engagement og nysgerrighed. Hver indikator er udpenslet med konkrete forslag til, hvordan legende læring kan se ud og føles. Indikatorerne kan derfor bruges til at undersøge og vurdere, hvornår læringen på den enkelte skole er legende.

Indikatorerne giver os mulighed for at snakke samme sprog og skabe en legende læringskultur på tværs af skolens led. Når hver skole finder frem til deres indikatorer for legende læring, skaber de et fælles sprog og mindset for, hvordan man planlægger, fortolker, observerer og dokumenterer læringen. På den måde understøttes en legende skolekultur, der er både motiverende og inkluderende for alle børn.

Indikatorer for legende læring giver os et fælles sprog til at snakke om og få en fælles forståelse af legende læringsmiljøer.
Udviklet af CollaboLearn på Langagerskolen med hjælp fra Ben Mardell og Savhannah Schulz fra Pedagogy of Play ved Harvard University.

Eksempler på andre indikatorer

Indikatorer for legende læring giver os et fælles sprog til at snakke om og få en fælles forståelse af legende læringsmiljøer.
Indikatorer for legende læring giver os et fælles sprog til at snakke om og få en fælles forståelse af legende læringsmiljøer.
Indikatorer for legende læring giver os et fælles sprog til at snakke om og få en fælles forståelse af legende læringsmiljøer.