Solo – En kuglebane med tre elementer
Vi bygger en kuglebane, der indeholder tre elementer, der får kuglen til at bevæge sig oppefra og ned.
Fremgangsmåde
Rammesætning
Rammefortælling
Vi skaber en rammefortælling, som sætter barnet hurtigt i gang med at bygge kuglebanen, så det kan få lov til at udforske og afprøve materialerne.
Vi kan fx sige: “I dag skal vi prøve at bygge vores allerførste kuglebane. Vi bygger en bane med mindst tre forskellige elementer, som kuglen kan trille nedad. Tror du, at vi kan få kuglen til at rulle ned af banen?”
Tid
Legeaktiviteten kan tilpasses rammen af én lektion og varieres alt efter den tid, der er til rådighed og barnets dagsform.
Materialer
Vi kan bruge alle materialer, som vi stiller til rådighed til at bygge kuglebanen, fx træskinner, flamingo, pap, sugerør, toiletruller, gummirør, tape, bamser osv.
Undervejs
Undervejs i legesessionen støder barnet på udfordringer og succeser, hvor vi kan stoppe op og hjælpe med at få øje på det, der er svært, eller det, der går godt. Det kan vi gøre på flere måder:
Refleksionsrutiner
Når vi får mulighed for at reflektere sammen med barnet over hvilke udfordringer eller opdagelser, der opstår undervejs, kan vi bruge en eller flere refleksionsrutiner. Det kan fx være en læringsfigur med en social strategi, som vi øver os på, en emoji, der beskriver den følelse, vi har lige nu, eller en rating af, hvor godt vi synes, det går med at bygge. På den måde kan en refleksionsrutine hjælpe med at vise og sætte ord på de oplevelser, som barnet får undervejs i legesessionen.
Faciliterende spørgsmål
Vi kan stille faciliterende spørgsmål undervejs til barnet, som de naturligt dukker op i byggeprocessen. På den måde faciliterer vi legesessionen, så vi fortsætte legen og samtidig lære noget af den. Fx:
- Jeg kan se, at du er gået i stå med at bygge. Gad vide, hvordan vi kan fortsætte banen?
- Hov, du er vidst stødt på en udfordring. Skal vi prøve at løse den sammen?
- Prøv at lægge mærke til, hvad du gør lige nu. Du bruger dine ord til at forklare. Er det mon en samarbejdsstrategi?
En ny challenge
Vi vurderer, hvorvidt barnet finder det motiverende og meningsfuldt med en ny challenge undervejs i legesessionen. Måske er legen ved at blive kedelig, og så kan det give mening med en ny challenge.
Nedenstående liste findes inspiration til andre challenges. Listen indeholder challenges, som kan være gode at indføre undervejs eller starte ud med i en ny leg.
Tell and Show
Afslutningsvist i legesessionen giver vi en Tell and Show af vores kuglebane, så vi får mulighed for at dele vores erfaringer, refleksioner og følelser om byggeprocessen:
1. Den usynlige kugle
Først fortæller vi om vores kuglebane og processen med at bygge den. Vi viser med vores finger som en “usynlig kugle”, hvordan banen forløber.
2. Refleksion over processen
Vi kan undervejs i fortællingen bruge refleksionsrutiner og reflekterende spørgsmål til at understøtte de opdagelser, der er blevet gjort. F.eks.:
- Hvad gik godt? Hvad var svært?
- Hvordan kan vi få kuglen til at trille sikkert ned ad banen?
- Er der noget, du har lært og kan tage med næste gang, vi skal bygge en kuglebane?
3. Vi prøver banen af
Til sidst får vi tre forsøg til at få kuglen igennem banen. Måske lykkes det ikke hver gang, men det kan vi også lære noget af. En kuglebane er ikke altid helt stabil.