Spil – Byg en kuglebane med roller
Vi bygger en kuglebane med forskellige roller: F.eks. er der én, der står for at finde materialerne, én, der sætter materialerne på, og én, som tester, at kuglen kan løbe igennem. Undervejs bytter vi, så alle får lov at prøve alle roller.
Fremgangsmåde
Rammesætning
Rammefortælling
Vi laver en kort rammefortælling, så børnene hurtigt kommer i gang med at udforske og afprøve materialerne. Vi kan enten vælge en historie-rammefortælling, som understøtter de forskellige roller, eller vi kan sige:
“I dag skal vi sammen bygge en kuglebane, men vi har hver vores rolle. Én står for at finde de materialer, vi skal bruge, én for at sætte dem på og én for at teste, om kuglen kan løbe igennem banen. Undervejs bytter vi, så vi kan få lov til at prøve alle tre ting. Det bliver sjovt at se, hvordan I sammen får lavet en kuglebane.”
Tid
Legeaktiviteten kan tilpasses rammen af én lektion og varieres alt efter den tid, der er til rådighed og børnenes dagsform.
Materialer
Vi kan bruge alle materialer, som vi stiller til rådighed til at bygge kuglebanen, fx træskinner, flamingo, pap, sugerør, toiletruller, gummirør, tape, bamser osv.
Undervejs
Undervejs i legesessionen støder børnene på udfordringer og succeser, hvor vi kan stoppe op og hjælpe med at få øje på det, der er svært, eller det, der går godt. Det kan vi gøre på flere måder:
Refleksionsrutiner
Når vi får mulighed for at reflektere sammen med børnene over hvilke udfordringer eller opdagelser, der opstår undervejs, kan vi bruge en eller flere refleksionsrutiner. Det kan fx være en læringsfigur med en social strategi, som vi øver os på, en emoji, der beskriver den følelse, vi har lige nu, eller en rating af, hvor godt vi synes, det går med at bygge. På den måde kan en refleksionsrutine hjælpe med at vise og sætte ord på de oplevelser, som børnene får undervejs i legesessionen.
Faciliterende spørgsmål
Vi kan stille faciliterende spørgsmål undervejs til børnene, som de naturligt dukker op i byggeprocessen. På den måde faciliterer vi legesessionen, så vi fortsætte legen og samtidig lære noget af den. Fx:
- Jeg kan se, at I er gået i stå med at bygge. Gad vide, hvordan vi kan fortsætte banen?
- Hov, I er vidst stødt på en udfordring. Skal vi prøve at løse den sammen?
- Prøv at lægge mærke til, hvad I gør lige nu. Er det mon en samarbejdsstrategi?
En ny challenge
Vi vurderer, hvorvidt børnene finder det motiverende og meningsfuldt med en ny challenge undervejs i legesessionen. Måske er legen ved at blive kedelig, og så kan det give mening med en ny challenge.
Nedenstående liste findes inspiration til andre challenges. Listen indeholder både challenges, som er gode at indføre undervejs, og andre challenges, der kan være gode at starte ud med i en ny leg.
Brug Legeskalaen
Vi kan også justere legen undervejs ved at flytte os frem og tilbage på legeskalaen:
Hvis det er for svært kan vi gå til venstre på legeskalaen ved f.eks. at give børnene mulighed for at lave hver sin del af kuglebanen og så forbinde dem til sidst
Hvis det er for nemt eller kedeligt kan vi gå til højre på legeskalaen, og give børnene mulighed for at slække på spillereglerne og finde deres egne måder sammen at organisere sig på
Tell and Show
Afslutningsvist i legesessionen giver vi en Tell and Show af vores kuglebane, så vi får mulighed for at dele vores erfaringer, refleksioner og følelser om byggeprocessen:
1. Den usynlige kugle
Først fortæller vi om vores kuglebane og processen med at bygge den. Vi viser med vores finger som en “usynlig kugle”, hvordan banen forløber.
2. Refleksion over processen
Vi kan undervejs i fortællingen bruge refleksionsrutiner og reflekterende spørgsmål til at understøtte de opdagelser, der er blevet gjort. F.eks.:
- Hvad gik godt? Hvad var svært?
- Hvordan kan vi få kuglen til at trille sikkert ned ad banen?
- Er der noget, du har lært og kan tage med næste gang, vi skal bygge en kuglebane?
3. Vi prøver banen af
Til sidst får vi tre forsøg til at få kuglen igennem banen. Måske lykkes det ikke hver gang, men det kan vi også lære noget af. En kuglebane er ikke altid helt stabil.