Formidling fra projektet
Her finder du både pædagogiske artikler og forskningsartikler, som projektteamet har udgivet i forbindelse med CollaboLearn. Derudover kan du på vores Youtube-kanal finde videoer, der på forskellig vis formidler indsigter og erfaringer fra projektet.
Best practice case: Ejrnæs, M., Dragsted, B., Oxlund, B., Jessing, B. (2023). Case: Forskningsbaseret samskabelse af læringsmiljøer på skoler. Arbejdspapir. Copenhagen Change Academy, Crown Princess Mary Center, Københavns Universitet: København.
BUPL (2022, november). Byg en følelse, og lad hænderne tale. Børn&Unge: 10/2022, s. 42-47.
CollaboLearns milepælskonference (2022, 5. december). Oplæggene. Youtube.
CollaboLearns milepælskonference (2022, 5. december). Legestationerne. Youtube.
Debatindlæg på Folkeskolen.dk: Stine Strøm Lundsgård, Sophie Aabjerg Rand & Rikke Steensgaard (2023, 13. februar). Overførbar social læring gennem synlig refleksion med elever med autisme. Fagbladet Folkeskolen.
Fagbladet Folkeskolen (2022, november). Kuglebanen styrker både trivsel og læring.
Fagbladet Folkeskolen (2022, november). Læreren stilladserer elevernes refleksioner.
Fagbladet Folkeskolen (2022, november). Ny metode til legende læring hjælper elever med autisme ind i fællesskabet.
Informationsflyer om CollaboLearn: Legende læringsmiljøer for autistiske børn [pdf].
Interview med Ella Paldam om CollaboLearn til The Kitchen, AU Erhverv: Signe Trier Simonsen (2021, 25. oktober). “Entreprenørielle redskaber har gjort os skarpe på vores forskningsprojekt og funding-strategi”.
Kom i gang-hæfte: Kom i gang med legende læringsmiljøer [pdf].
Oplæg om CollaboLearn på Interacting Minds Centre (2022). Ella Paldam: CollaboLearn. Youtube.
Paldam, E. (2021, november). Play for autistic children is a vital path to social learning that is easily misunderstood. Child and Family Blog.
Paldam, E., Rand, S. A., Lundsgaard, S. S., Jensen, M. L., Fomsgaard, K. K., Gebauer, L., & Steensgaard, R. (2024). Legende sociale læringsmiljøer giver plads til autistiske børns perspektiver. I BUKS Tidsskrift for børne- og ungdomskultur, årg. 40, nr. 68 (2024): Tema: Nye stemmer og perspektiver på legens alsidighed.
Paldam, E., Steensgaard, R., Strøm, S., Roepstorff, A. & Gebauer, L. (2022): A robot or a dumper truck? Facilitating social learning across neurotypes. Autism & Developmental Language Impairments.
Podcast: Ella Paldam & Mikkel Prytz (2024, 22. februar). Forstår vi, hvad børn med autisme siger? [Podcast]. Børn&Unge Podcast, BUPL.
Podcast: Savhannah Schulz, Kim Holflod & Ella Paldam (2022, 25. januar). Collaboration, Autism and Play [Forskningspodcast]. Interacting Minds Podcast, S1, E1.
Rapport: CollaboLearn: Legende læringsmiljøer med specialpædagogiske greb [pdf]. Paldam, E., Lundsgård, S. S., Rand, S. A., Gebauer, L., Jensen, M. L., Fomsgaard, K. K., & Steensgaard, R. (2023).
Sang om CollaboLearns børnesyn: Spørge Jørgen. Youtube.
Videopræsentation af Legende professionel udvikling. Youtube.