Parallel – Broer med farveregler

I denne variation af ‘Byg Broer’-legene får børnene mulighed for at skabe erfaringer med at bygge broer med en ramme og struktur, der udfordrer børnenes kreativitet. Børnene kan udforske fortællingen bag broerne og dele dem med hinanden.
Opgaven

Vi bygger hver især en eller flere broer til nogle fælles øer med hver vores ensfarvede klodser. Formålet med aktiviteten er at lege sammen og skabe et fælles legeunivers.

Parallel – Byg broer Vi skaber en motiverende rammesætning for børnene.

Fremgangsmåde

Rammesætning

Forslag til introduktion

Vi skaber en motiverende rammesætning for børnene.

Vi kan fx sige: ”I dag bygger vi broer. Vi bestemmer selv, hvordan vores bro skal se ud og hvilke øer, de går ud til. Der er kun én regel: Vi bygger kun med den farve klodser, vi har fået. Hvor mon vi bygger hen, og vil vores broer måske kunne krydse hinanden eller kunne bygges sammen?

Vi øver os i at bygge sammen, og vi prøver at bruge vores foreløbige erfaringer til at reflektere over legen i fællesskab. Måske lærer vi noget nyt sammen i dag, såsom hvordan vi deler en god ide.”

Tid

Legeaktiviteten kan tilpasses rammen af én lektion og varieres alt efter den tid, der er til rådighed, og børnenes dagsform.

Materialer

Vi skal bruge nogle byggematerialer velegnet til brobyggeri. Vi kan vælge én slags materiale, som børnene kan lide eller et mix, f.eks. af Lego, Kapla, Bakoba osv. Vi samler en bunke ensfarvede byggematerialer til hvert barn. Vi markerer også nogle øer (f.eks. via plader).

Undervejs i legesessionen støder børnene på udfordringer og succeser, hvor vi kan stoppe op og hjælpe med at få øje på det, der er svært, eller det, der går godt. Det kan vi gøre på flere måder:

Refleksionsrutiner

Når vi får mulighed for at reflektere sammen med børnene over hvilke udfordringer eller opdagelser, der opstår undervejs, kan vi bruge en eller flere refleksionsrutiner. Det kan fx være en læringsfigur med en social strategi, som vi øver os på, en emoji, der beskriver den følelse, vi har lige nu, eller en rating af, hvor godt vi synes, det går med at bygge. På den måde kan en refleksionsrutine hjælpe med at vise og sætte ord på de oplevelser, som børnene får undervejs i legesessionen.

Faciliterende spørgsmål

Vi kan stille faciliterende spørgsmål undervejs til børnene, som de naturligt dukker op i byggeprocessen. På den måde faciliterer vi legesessionen, så vi fortsætte legen og samtidig lære noget af den. Fx:

  • Jeg kan se, at I er gået i stå med at bygge. Gad vide, hvordan vi kan fortsætte?
  • Hov, I er vidst stødt på en udfordring. Skal vi prøve at løse den sammen?
  • Prøv at lægge mærke til, hvad I gør lige nu. Er det mon en samarbejdsstrategi?
Show and Tell

Afslutningsvist i legesessionen giver vi en Show and Tell af vores byggeri, så vi får mulighed for at dele vores erfaringer, refleksioner og følelser om byggeprocessen.

Først fortæller vi om vores broer og processen med at bygge dem. Vi kan undervejs i fortællingen bruge refleksionsrutiner, fx en afspejling, og reflekterende spørgsmål til at understøtte de opdagelser, der er blevet gjort. Fx:

  • Hvad gik godt?
  • Hvad var svært?
  • Er der noget, I vil gøre anderledes næste gang, vi skal bygge broer?
Print aktivitet