Samarbejde – Byg med fortælleterninger

I denne variation af ‘Byg under et tema’-legene skaber børnene en fortælling ud fra terningekast, som de bygger ud fra.
Opgaven

Vi bygger en historie vha. en fortællerterning, og dernæst bygger vi en eller flere ting fra historien. Formålet med aktiviteten er at sætte gang i fantasien og lave komplekse historier ud fra simple motiver, som vi slår via terningen.

Samarbejde – Byg under et tema Vi skaber en motiverende rammesætning for børnene.

Fremgangsmåde

Rammesætning

Forslag til introduktion

Vi skaber en motiverende rammesætning for børnene.

Vi kan fx sige: ”Vi øver os i at bygge sammen. Måske lærer vi noget nyt sammen, såsom hvordan vi kan bygge videre på vores historier. I dag bygger først en historie op via fortællerterningerne, og derefter bygger vi noget af historien ud i fx Lego. Vi skiftes til at slå med (fx) tre fortællerterninger, og så tilføjer vi hele tiden noget nyt til vores historie ud fra terningens billeder. Måske kommer vores fælles historie til at handle om en heks, der gerne vil bage en kage og køre racerbil. Terningerne bestemmer.”

Tid

Legeaktiviteten kan tilpasses rammen af én lektion og varieres alt efter den tid, der er til rådighed, og børnenes dagsform.

Materialer

Vi skal bruge noget at bygge med og en fortællerterning. De kan selv laves, eller man kan købe ”RORYS STORY CUBES” med motiver af alverdens ting: Hekse, blomster, emojis, lyn osv. Så længe vi synes, det er sjovt at finde på en historie derudfra.

Undervejs i legesessionen støder børnene på udfordringer og succeser, hvor vi kan stoppe op og hjælpe med at få øje på det, der er svært, eller det, der går godt. Det kan vi gøre på flere måder:

Refleksionsrutiner

Når vi får mulighed for at reflektere sammen med børnene over hvilke udfordringer eller opdagelser, der opstår undervejs, kan vi bruge en eller flere refleksionsrutiner. Det kan fx være en læringsfigur med en social strategi, som vi øver os på, en emoji, der beskriver den følelse, vi har lige nu, eller en rating af, hvor godt vi synes, det går med at bygge. På den måde kan en refleksionsrutine hjælpe med at vise og sætte ord på de oplevelser, som børnene får undervejs i legesessionen.

Faciliterende spørgsmål

Vi kan stille faciliterende spørgsmål undervejs til børnene, som de naturligt dukker op i byggeprocessen. På den måde faciliterer vi legesessionen, så vi fortsætte legen og samtidig lære noget af den. Fx:

  • Jeg kan se, at I er gået i stå med at bygge. Gad vide, hvordan vi kan fortsætte?
  • Hov, I er vidst stødt på en udfordring. Skal vi prøve at løse den sammen?
  • Prøv at lægge mærke til, hvad I gør lige nu. Er det mon en samarbejdsstrategi?
Show and Tell

Afslutningsvist i legesessionen giver vi en Show and Tell af vores byggeri, så vi får mulighed for at dele vores erfaringer, refleksioner og følelser om byggeprocessen.

Først fortæller vi om vores model og processen med at bygge den. Vi kan undervejs i fortællingen bruge refleksionsrutiner og reflekterende spørgsmål til at understøtte de opdagelser, der er blevet gjort. Fx:

  • Hvad gik godt?
  • Hvad var svært?
  • Er der noget, I vil gøre anderledes næste gang, vi skal bygge?
Print aktivitet