Motivation

Mennesker lærer, når vi er motiverede til det. Hvis børnene ikke er engagerede, må vi gøre læringsmiljøet mere motiverende og meningsfuldt for dem. Læringsrummet skal give mulighed for at forfølge sine nysgerrigheder og skabe variationer og benspænd, så læringen fortsat er motiverende.

Hvordan?

Vi bruger legende læring som grundlag for at skabe motivation. Vores legeaktiviteter er alle konstruktionslege, hvor særligt hænderne er i spil. På den måde har børnene et fælles tredje, som de kan fokusere på og forsøge at lykkes om sammen.

Vi giver børnene ejerskab ved at rammesætte legen, så den er meningsfuld og motiverende, og ved at lade læringen være open-ended og naturlig. Der skal være plads til, at børnene kan forfølge deres nysgerrighed og fordybe sig i opgaven. På den måde finder vi deres indre motivation frem og anvender den til at motivere læringen.

For at legen ikke bliver kedelig, skaber vi benspænd og variationer i legen. På den måde kan vi fortsætte og gentage den sociale læring og lade børnene komme med idéer til nye opgaver, de skal løse. Derfor bygger legeaktiviteterne på seks grundlege, som hver indeholder tre variationer, så legen ikke bliver kedelig.

Men hvordan ved vi, om vi får skabt et legende læringsmiljø, der motiverer børnene? Indikatortræet for legende læring kan hjælpe os med at planlægge, observere og dokumentere det et legende læringsmiljø.

Pædagogiske greb Mennesker lærer, når vi er motiverede til det. Hvis børnene ikke er engagerede, må vi gøre læringsmiljøet mere motiverende og meningsfuldt for dem. Læringsrummet skal give mulighed for at forfølge sine nysgerrigheder og skabe variationer og benspænd, så læringen fortsat er motiverende.