Min sociale rygsæk

Med inspiration fra børn med erfaring fra gamer-verdenen har vi opdaget muligheden for at arbejde med 'inventories'. Det vil sige at tænke på legeaktiviteterne som missioner eller sociale opdagelsesrejser, hvor vi har mulighed for at indsamle en masse sociale strategier og egenskaber i gruppen, som vi kan gemme i vores 'inventory' og bruge senere. Et inventory kan også tage form som en rygsæk, en liste, en mappe eller en kuffert. Det vigtigste er, at vi har et fysisk opbevaringssted, hvor vi kan lagre vores opsamlede fælles læring. I processen med at finde ud af, hvad vi skal putte i vores rygsæk, skaber vi rum for sociale refleksioner, og vi tilføjer løbende den læring, som vi samler op undervejs.
Rutine Med en konkret genstand som en rygsæk kan vi få et fysisk udgangspunkt for vores sociale refleksioner og vores fælles læring.
Rutine Med en konkret genstand som en rygsæk kan vi få et fysisk udgangspunkt for vores sociale refleksioner og vores fælles læring.

Hvordan?

I rygsækken kan vi placere vores fysiske læringsfigurer, emojis og ratings som vores genstande for læringen. Vi bruger rygsækken ved at stille spørgsmål såsom:

  • Hvad fandt vi i dag, som kan tilføjes vores rygsæk?
  • Hvilke redskaber fra rygsækken brugte vi i dag?
  • Hvilke redskaber brugte vi for at få samarbejdet til at gå godt/skidt?
  • Fandt vi det, vi søgte – eller fandt vi noget andet?
  • Hvad kan vi tage op af rygsækken næste gang?