Samarbejde – Rollebyg med forhandling
Vi bygger sammen en model (et byggesæt) ved hjælp af en vejledning. Vi har hver en rolle, men vi må selv forhandle om dem. Formålet med aktiviteten er, at vi udforsker, hvordan rollelegen er meningsfuld for os.
Fremgangsmåde
Rammesætning
Forslag til introduktion
Vi skaber en motiverende rammesætning for børnene.
Vi kan fx sige: “Vi øver os i at bygge sammen, og vi prøver at bruge vores foreløbige erfaringer til at reflektere over legen i fællesskab. Måske lærer vi noget nyt om hinanden i dag, såsom hvordan vi laver et kompromis. Legen handler om at bygge en model sammen ud fra vejledningen. Vi har forskellige roller. Det er op til os selv at blive enige om, hvilke roller vi gerne vil have, og hvad der skal til for at legen er sjov.
Fx kan vi bestemme, at ’Læseren’ sidder med ryggen til de andre, at ’Byggeren’ ikke må bruge ord, eller at ’Finderen’ gemmer klodserne i en kasse, gemt væk fra Læseren og Byggeren. Vi må også gerne finde på andre roller.”
Tid
Legeaktiviteten kan tilpasses rammen af én lektion og varieres alt efter den tid, der er til rådighed, og børnenes dagsform.
Materialer
Vi kan bruge små legosæt, som vi kender i forvejen, eller træklodser, plus-plus, magnetklodser, papir, eller noget helt andet – bare vi har en vejledning eller en model, vi kan bygge efter. Det vigtigste er, at materialerne giver os lyst til at gå i gang.
Undervejs
Undervejs i legesessionen støder børnene på udfordringer og succeser, hvor vi kan stoppe op og hjælpe med at få øje på det, der er svært, eller det, der går godt. Det kan vi gøre på flere måder:
Refleksionsrutiner
Når vi får mulighed for at reflektere sammen med børnene over hvilke udfordringer eller opdagelser, der opstår undervejs, kan vi bruge en eller flere refleksionsrutiner. Det kan fx være en læringsfigur med en social strategi, som vi øver os på, en emoji, der beskriver den følelse, vi har lige nu, eller en rating af, hvor godt vi synes, det går med at bygge. På den måde kan en refleksionsrutine hjælpe med at vise og sætte ord på de oplevelser, som børnene får undervejs i legesessionen.
Faciliterende spørgsmål
Vi kan stille faciliterende spørgsmål undervejs til børnene, som de naturligt dukker op i byggeprocessen. På den måde faciliterer vi legesessionen, så vi fortsætte legen og samtidig lære noget af den. Fx:
- Jeg kan se, at I er gået i stå med at bygge. Gad vide, hvordan vi kan fortsætte?
- Hov, I er vidst stødt på en udfordring. Skal vi prøve at løse den sammen?
- Prøv at lægge mærke til, hvad I gør lige nu. Er det mon en samarbejdsstrategi?
Show and Tell
Afslutningsvist i legesessionen giver vi en Show and Tell af vores byggeri, så vi får mulighed for at dele vores erfaringer, refleksioner og følelser om byggeprocessen.
Først fortæller vi om vores model og processen med at bygge den. Vi kan undervejs i fortællingen bruge refleksionsrutiner og reflekterende spørgsmål til at understøtte de opdagelser, der er blevet gjort. Fx:
- Hvad gik godt?
- Hvad var svært?
- Er der noget, I vil gøre anderledes næste gang, vi skal bygge en model?